جراحی چاقی و تأثیر آن بر خطر ابتلا به عوارض  بارداری

 25 فوریه 2015-  جراحی چاقی دارای تأثیرات مثبت و منفی بر خطر عوارض بارداری و وضع حمل است. این نتایج نشان می دهد بخش ارائه ی خدمات بهداشتی به مادران باید چنین مواردی را به عنوان خطرات بارداری درنظر داشته باشد.

نتایج این تحقیق در مجله ی New England Journal of Medicineمنتشر شد. زنان باردار چاق درمعرض خطر بیشتری درطول بارداری و خطرات عوارض کشنده یا سایرعوارض جنینی هستند.  درحال حاضر زنان بسیاری پس از جراحی چاقی اقدام به بارداری می کنند. درسال 2013 تقریباً 8000 مورد عمل جراحی چاقی تنها در سوئد انجام شده است که 80 درصد از آنان را زنان تشکیل می دادند.

تأثیرات جراحی چاقی برسلامت نظیر کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت و بیماریهای قلبی عروقی پیش از این مطالعه شده است اما تأثیرات این جراحی بر بارداری و نتایج آن بر نوزاد متولد شده کمتر مورد بررسی  قرار گرفته است.

مدیر نویسندگان این پژوهش پرفسور Johanssonاز دپارتمان پزشکی در Solnaدر سوئد می گوید: تأثیرات جراحی چاقی برسلامت مادران باردار و نوزادنشان کمتر بررسی شده است بنابراین ما به بررسی اثر این نوع جراحی بر خطر دیابت بارداری ، تولد قبل از موعد، تولد نوزاد مرده، بررسی وزن کودک با توجه به  سن بارداری، ناهنجاریهای مادرزادی ومرگ نوزاد در بدو تولد  پرداختیم.

دانشمندان با استفاده از اطلاعات ثبت شده ازطرف سازمان بهداشت سوئد درسراسر این کشور به بررسی  596 حاملگی پس از انجام جراحی چاقی درفاصله  سالهای 2006 تا 2011 پرداختند. این تعداد حاملگی  با 2356 حاملگی در زنانی که تحت جراحی چاقی نبودند،  مقایسه گردید. زنان باردار در گروه کنترل دارای نمایه ی توده ی بدنی مشابه ای با زنان گروه آزمایش قبل از جراحی چاقی بودند.

محققان دریافتند خطر ابتلا به دیابت بارداری در زنانی که جراحی چاقی Bariatric surgeryرا انجام داده بودند نسبت به زنانی  که جراحی چاقی را انجام نداده اند کاهش می یابد( 2 درصد درمقایسه با 7 درصد)، همچنین خطر بدنیا آوردن نوزادانی با وزن زیاد در افرادیکه تحت جراحی چاقی قرار گرفته بودند، کاهش یافته بود.

بیش از 22 درصد از زنان در گروه کنترل نوزادانی با وزن بیش از سن بارداری در رحم  خود داشتند درحالیکه در زنان جراحی شده این آمار به 9 درصد کاهش یافته بود.

از سوی دیگر زنانی که تحت جراحی چاقی قرار داشتند دو برابر بیش از زنان گروه کنترل  کودکانی  با وزن کمتر از سن بارداری بدنیا آوردند، همچنین طول دوره ی بارداریشان کوتاهتر از زنان گروه کنترل بود.

 دکتر Johanssonمی گوید: از آنجائیکه حاملگی پس از جراحی چاقی اتفاق می افتد ما شاهد تأثیرات مثبت و منفی این نوع  جراحی بر حاملگی و تولد نوزادان بودیم به همین دلیل این موارد باید بعنوان حاملگی های  پر خطر درنظر گرفته شوند و باید این افراد در طی بارداری تحت مراقبتهای ویژه ای قرار گیرند از جمله با سونوگرافی های بیشتر بر رشد جنین نظارت شود و مشاوره های دقیق تغذیه ای برای اطمینان از مصرف مقادیر کافی مکمل ها بعد از عمل جراحی چاقی و قبل از اقدام به بارداری و در حین بارداری انجام شود.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/02/150225205952.htm